woensdag 15 juli 2020

Beste leden van D66 in het Rijk van Nijmegen

De zomervakantie staat voor de deur en dat betekent ook het einde van het politieke jaar. Onze fractieleden in Berg en Dal, Beuningen, Heumen, Nijmegen en Wijchen hebben de laatste vergaderingen gehad en kunnen nu genieten van een welverdiend reces.

Want het was een bijzonder politiek jaar voor onze afdeling. Voor mij persoonlijk, omdat ik in oktober toetrad tot het bestuur. Het leek een rustige inwerkperiode te worden, middenin de collegeperiode, maar al snel werd duidelijk dat het anders zou lopen. In februari vielen de colleges in Heumen en in Beuningen. Dankzij de inzet van onze wethouders (in spé) en fracties, leverde dit nieuwe kansen voor D66 op. In Heumen bleef D66 in het college en in Beuningen stapte D66 na 2 jaar oppositie weer in het bestuur. Een mooi resultaat, waardoor we nu in 3 van de 5 gemeentes meebesturen en dat is goed nieuws voor het Rijk van Nijmegen.

Helaas betekende dit ook, dat Hans Driessen weer afscheid moest nemen als secretaris in het bestuur. Wellicht is hiermee het record verbroken van kortste termijn van een bestuurslid ooit. Of misschien gaat die titel toch naar Han Demmers, die kort na zijn benoeming tot penningmeester in maart, werd gevraagd om Emmy Wittenberg op te volgen als raadslid in Wijchen. Deze functies zijn binnen D66 namelijk onverenigbaar. En gezien de perikelen bij de politieke partij DENK, is dat maar goed ook. Het betekende wel meteen een aderlating voor het bestuur. Gelukkig vonden we Henk Beerten bereid om tijdelijk de rol van secretaris over te nemen en ondersteunt Han ons tot aan september met de uitvoerende taken van het penningmeesterschap.

Het was ook een bijzonder jaar voor de fracties, die tijdens Corona digitaal moesten gaan werken. Er is veel werk verzet. Misschien soms niet even zichtbaar, maar D66 heeft ook digitaal het verschil kunnen maken in de gemeentepolitiek. Ik ben ontzettend trots om te zien hoe wij, binnen D66, de omslag hebben gemaakt naar digitaal vergaderen en overleggen. De online meetings met tweede-kamerleden zijn zeker een blijvertje, ook na Corona. Gelukkig blijkt het virus in Nederland steeds meer onder controle en kunnen we elkaar na de zomer weer persoonlijk ontmoeten.

Ik wens jullie allemaal een hele fijne zomer. Geniet, dit jaar misschien in ons eigen land, of in je achtertuin/balkon en we zien elkaar weer na de vakantie!

Esther Dauphin
Voorzitter D66 Rijk van Nijmegen